PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ SPECJALNEJ
WSTĘP Program ten powstał w związku z brakiem programów do nauczania języka angielskiego nie tylko w szkołach zawodowych specjalnych, ale i powszechnych. Podstawa programowa nie określa dokładnie treści i umiejętności, jakie powinna opanować młodzież na tym etapie edukacyjnym, a nieliczne podręczniki do nauki języka angielskiego w zasadniczej szkole zawodowej przekraczają możliwości młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim. Do Szkoły Zawodowej Specjalnej w Ośrodku Dla Dzieci Niepełnosprawnych Ruchowo w Policach, trafia różna młodzież, która najczęściej nie uczyła się wcześniej żadnego języka, lub też uczyła się języka niemieckiego, bądź angielskiego w bardzo ograniczonym zakresie w swojej dotychczasowej placówce. Ze względu na te okoliczności program zakłada, że nauka w szkole zawodowej rozpoczyna się od poziomu zerowego. Nauka w Ośrodku odbywa się w jednym zespole klasowym, który składa się z I, II, i III klasy szkoły zawodowej, co sprawia dodatkowe trudności w nauczaniu na tak zróżnicowanych poziomach. Niniejszy dokument ma za zadanie wytyczyć kierunek pracy nauczyciela i uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości i specyficznych trudności w uczeniu się.
1. ODBIORCY PROGRAMU
Program ten przeznaczony jest dla uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczących się w kierunku: krawiec odzieży lekkiej. Przy niewielkich modyfikacjach może on być wprowadzony do pracy także z innymi kierunkami, jako że słownictwo zawodowe wprowadzone jest tu w bardzo ograniczonym zakresie. Uwzględnia on różnego rodzaju niepełnosprawności towarzyszące upośledzeniu, jak: spastyczność kończyn górnych, czy zaburzenia artykulacji, które dodatkowo utrudniają naukę.
2. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
Realizacja programu odbywa się przy jednej godzinie języka angielskiego w tygodniu, w klasie łączonej( I,II, III kl.), w której młodzież rozpoczyna naukę języka, lub należy do grupy tzw. false beginners. Liczebność klasy nie powinna przekraczać 15 osób ze względu na konieczność pracy indywidualnej nauczyciela z poszczególnymi uczniami. Niezbędnym wyposażeniem sali lekcyjnej, w której odbywają się zajęcia językowe są magnetofon i tablica. Nauczyciel powinien posiadać szereg ilustracji potrzebnych do prezentacji nowego materiału oraz różnego rodzaju materiały audio-video, nawiązujące do elementów życia codziennego młodzieży.
3. CELE NAUCZANIA 3.1. Cele ogólne
Program realizuje cele edukacyjne zawarte w podstawie programowej nauczania języków obcych w szkole zawodowej (Dz. U. Nr 61, poz. 625), które dostosowane zostały do potrzeb i możliwości dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. „Uwzględniają one umiejętności wynoszone przez uczniów z gimnazjum, z ukierunkowaniem na potrzeby danego zawodu. Zakłada opanowanie przez ucznia podstawowych funkcji językowych oraz słownictwa, umożliwiających posługiwanie się językiem w prostych sytuacjach dnia codziennego oraz kontaktowanie się w prostych sytuacjach związanych z nauczanym zawodem.” 3.2. Cele szczegółowe 3.2.1. Rozwijanie i integracja sprawności językowych.
Ze względu na specyficzne trudności w nauce, jakie występują u dzieci upośledzonych w stopniu lekkim, główny nacisk kładziony jest na rozwijanie sprawności słuchania i mówienia, traktując czytanie i pisanie jako sprawności dodatkowe i nieobowiązujące w tym samym stopniu wszystkich uczniów. Program zakłada, że: - uczniowie będą podejmowali próby samodzielnego porozumiewania się w języku angielskim w bardzo prostych sytuacjach codziennych, oraz reagowali językowo będąc w kontaktach z użytkownikami języka; - w życiu codziennym rozpoznawali będą w większości przypadków informacje ogólne zawarte w: jadłospisach, piosenkach anglojęzycznych, filmach, zwrotach międzynarodowych; - opanują umiejętność korzystania ze słownika dwujęzycznego. 3.2.2. Cele wychowawcze.
- wyrabianie poczucia własnej wartości; - kształtowanie postawy tolerancji dla cudzych poglądów, czy ograniczeń; - zdobywanie wiedzy na temat najpowszechniejszych zwyczajów i norm życia w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych; - rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy; - kształtowanie pozytywnej postawy wobec innych kultur.
4. TREŚCI NAUCZANIA 4.1. Kategorie pojęciowe.
POJĘCIA
|
TREŚCI
|
BAZA LEKSYKALNA
|
1. DOM
|
a) państwa i narodowości
|
nationality, Poland- Polish, England- English, America- American, Spain, France, Germany, Russia
|
b) dom, mieszkanie
|
house, home, flat, bathroom, bedroom, hall, kitchen, toilet, living room, garden, garage
|
c) umeblowanie
|
table, chairs, armchair. Bed, bath, floor, coffee table, mirror, door, desk, tv, radio, lamp, carpet, pictures, windows
|
2. HOBBY
|
a) zainteresowania
|
hobby; playing cards, computer games; collecting stamps, CDs; painting; cooking; fishing; riding a horse; going to the cinema, to the pub, to the dosco, to the concerts; swimming; listening to music; watching TV,
|
b) miejsca publicznie dostępne
|
cinema, theatre, museum, pub, restaurant, school, university, book shop, library, bank, post office, us station, police station, cafe,
|
c) pory roku
|
winter, spring, summer, autumn
|
d) warzywa i owoce
|
vegetables, potato, tomato, onion, carrot, fruit, apple, orange, strawberry, grapes, pear, banana,
|
3.SZKOŁA
|
a) pomieszczenia
|
classroom, library, computer room, playground, gym, staff room
|
b) wyposażenie ucznia
|
schoolbag, book, notebook, pen, pencil, rubber, pencil case, ruler
|
c) wyposażenie szkoły
|
computer, blackboard, posters, videao recorder, casette player,
|
d) czynności
|
go to school, learn, teach, write, read, listen, repeat, do the homework
|
e) przedmioty szkolne
|
English, Polish, Maths, PE, Information Technology, History,
|
4. USŁUGI W SPOŁECZEŃSTWIE
|
a) zawody
|
postman, policeman, dressmaker, shop assistant, fireman, nurse, doctor, dentist,
|
b) czynności
|
work, send, cut, help, sell, make clothes, look after, buy
|
5. ZWIERZĘTA
|
a) zwierzęta domowe i udomowione
|
dog, cat, parrot, hamster, horse, pig. Duck , mouse, turtle
|
b) zwierzęta dzikie
|
crocodille, elephant, camel, monkey, giraffe, snake, spider, lion, tiger, bear, zebra
|
c) części ciała ludzi
|
head, nose, ears, eyes, mouth, neck, shoulders, hands, stomach, fingers, legs, toes, feet
|
d) części ciała zwierząt
|
tail, wings, claw, shell, fur
|
e) czynności wykonywane przez zwierzęta
|
swim, run, bark, jump, fly
|
6. RODZINA
|
a) członkowie rodziny
|
family, mother, father, sister, btother, grandmother, grandfather, son daughter, uncle, aunt
|
c) dni tygodnia
|
Monday, Tuesday, Wenesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday
|
7. JEDZENIE
|
a) posiłki
|
breakfast, lunch, dinner
|
b) napoje
|
drink, coffee, tea, water, juice, milk
|
c) pieczywo
|
braed, rolls of bread, sandwich
|
d) mięso
|
meat, ham, fish, sausages
|
e) nabiał
|
cheese, egg, cottage cheese, cream, butter
|
f) deser
|
sweets, candy, chocolate, cake, ice cream, jam
|
8. SPORT
|
a) nazwy sportów
|
basketball, football, tennis, golf, swimming, running, hockey. windsurfing, badminton, skiing, riding a bike
|
b) czynności
|
ride, swim, jump, run,
|
c) sprzęt sportowy
|
ball, cap, bike, swimming pool, rocket,
|
9.SAMOCHODY I POJAZDY
|
a) rodzaje pojazdów
|
car, bus, train, taxi, plane, helicopter, boat, bike, lorry,motorbike, lorry, ship
|
b) ludzie
|
driver, mechanic, pilot,
|
d) kierunki ruchu
|
turn left/ right, go straight on, go past, turn into, take the first/ second turning on the right/left
|
e) części samochodu
|
door, steering weheel, breaks, key, seat, seat belt, mirror
|
10. ZDROWIE
|
a) samopoczucie
|
good, bad, tired,
|
b) choroba
|
earache, backache, toothache, stomachache, headache, handicapped, cancer
|
c) lekarstwa
|
syrup, aspirin, antibiotics, painkiller
|
11. MODA
|
a) ubrania
|
shorts, dress, jacket, shoes, socks, jeans, trausers, boots, shirt, skirt, scarf, trainers, cap, hat,
|
b) wygląd
|
tall, slim, handsome, good- looking, fat, short, hair, long, blond, dark
|
c) ozdoby
|
ring, watch, belt,
|
12. MUZYKA
|
a) rodzaje muzyki
|
kinds os music, rap, hip hop, reggae, pop, techno, rock,
|
b) czynności
|
play, listen, record, dance, sing
|
c) instrumenty
|
instruments, microphone, piano, guitar, drums, keyboard, walkman, CD player,
|
13. PODRÓŻE
|
b) czynności
|
sail, drive, ride, fly, hike, take pictures, stay, visit,
|
c) zabytki
|
the Tower of London, Buckingam Palace, Big Ben, Hyde Park, the Statue of Liberty,
|
14. ŚRODOWISKO NATURALNE
|
a) zjawiska pogodowe
|
weather, sun, rain, cold, hot, temperature, snow, rainbow, clody, windy
|
b)ochrona środowiska
|
global warming, energy, forest, ozone, nature, recycle, petrol, solar power, acid rains,
|
15. TECHNIKA
|
a) wyposażenie domu
|
computer, hi fi, mobile phone, radio, TV, fridge, video, DVD player, internet, washing machine, microwave, a digital camera,
|
b) gałęzie nauki
|
information technology, genetics,
|
|
|
|
|
4.2. Funkcje i sytuacje językowe – przykłady. PRZEDSTAWIANIE SIĘ
- Hello, Hi, Good morning - My name is….. I’m from……. I’m ……. years old - What’s your name? - Nice to meet you
PYTANIE i ROZMOWA O ZAINTERESOWANIACH - What’s your hobby? What do you like? - I like / love……..
PYTANIE O UPODOBANIA I WYRAŻANIE UPODOBAŃ - Do you like…….? What do you like? - I love/ like / don’t like / hate…..
PYTANIE O CZAS I PODAWANIE GODZINY
- What time is it ? What time do you…….?
- It’s………….. At………..
-
PYTANIE I OPISYWANIE MIEJSCA POŁOŻENIA - Where is/ are ………………..? It is/ They are……………………..
PYTANIE O DROGĘ I UDZIELANIE WSKAZÓWEK
- Excuse me, how can I get to the………………..?
- Where is………………………..?
OPISYWANIE WYGLĄDU - I’m …………..(years old). - I’m ………….. - I have got…………………….
PYTANIE O SAMOPOCZUCIE - How are you? - What’s the problem? - How are you feeling? - What’s wrong?
OPISYWANIE DOLEGLIWOŚCI - I feel sick. - I am ……………….. /I’ve ………………..
PROPONOWANIE I ZAMAWIANIE CZEGOŚ DO ZJEDZENIA - How about......=What about.....? - Would you like ..................?
WYRAŻANIE PRÓŚB, PODZIĘKOWAŃ I PRZEPROSIN - Can you/ I............................? - Thank you( very much). - Sorry. I’m (very) sorry. Excuse me, please.
WYRAŻANIE STANÓW EMOCJONALNYCH - I’m so happy. - I’m so sad. - That’s great. - Super. Fantastic. Cool. - What a pity! Oh, no! That’s terrible!
4.3. Struktury gramatyczne. - czasownik „to be” w zdaniach twierdzących i przeczących; - zaimki osobowe; - przymiotniki dzierżawcze: my/ your; - liczba pojedyncza i mnoga rzeczowników regularnych; - wyrażenie „there is” w formie twierdzącej i przeczącej; - określniki: this, that
- wyrazy pytające: what, where, who, when, why, how;
- liczebniki 0- 100 - czasownik “can” - czas Present Simple dla 1i 2 os. liczby pojedynczej oraz dla liczby mnogiej - konstrukcja „have got” - wyrażenie „I’d like to”, - czas przyszły Simple Future w zdaniach twierdzących
4.4 Materiał kulturowy
- rodzaje szkół w Wielkiej Brytanii, - popularne dania w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych, - popularne sporty w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych, - słynne amerykańskie i brytyjskie gwiazdy muzyki i filmu, - słynne miejsca w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii, - tradycje różnych świąt w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
5. REALIZACJA PROGRAMU 5.1. FORMY PRACY
Program zakłada następujące formy pracy na lekcji:
- praca z całą klasą;
- praca indywidualna pod kierunkiem nauczyciela;
- praca indywidualna w domu.
5.2. TECHNIKI NAUCZANIA 5.2.1. Nauczanie sprawności językowych
Planując lekcje należy starać się tak dobierać zadania, aby dawały one możliwość ćwiczenia sprawności językowych w sposób zintegrowany, ze szczególnym naciskiem na mówienie i rozumienie ze słuchu. SŁUCHANIE Teksty przeznaczone do słuchania powinny służyć:
- rozwijaniu sprawności słuchania różnych rodzajów tekstów;
- weryfikowaniu nabytej wiedzy.
Teksty powinny być krótkie, oparte w większości na znanym uczniom materiale językowym i nagrane specjalnie z myślą o uczniach na niskim poziomie językowym. Jako materiał autentyczny w przypadku młodzieży upośledzonej umysłowo wykorzystywany będzie język, jakim nauczyciel operuje w klasie oraz znane młodzieży utwory muzyczne. Młodzież powinna być wcześniej przygotowana do słuchania, wprowadzona w temat poprzez rozmowę, ilustracje, lub krótki tekst. Istotne jest, aby miała ona świadomość, dlaczego słucha i co ma zrobić z wysłuchanym tekstem. Ucząc słuchania powinno skupić się na:
- słuchaniu w celu zrozumienia ogólnego sensu;
- słuchaniu w celu rozpoznania znanych dźwięków, słów, wyrażeń.
Rodzaje zadań:
- udzielanie odpowiedzi na pytania ogólne;
- uzupełnianie tabeli;
- wybieranie właściwej informacji;
- uzupełnianie brakującej informacji.
MÓWIENIE Sprawność mówienia wykorzystywana jest przy:
- rozwijaniu umiejętności prostej komunikacji w języku angielskim;
- ustnym ćwiczeniu nowego materiału.
Rodzaje zadań:
- spontaniczne dialogi na lekcji;
- dialogi przygotowane przez nauczyciela;
- udzielanie odpowiedzi do tekstu;
- powtarzanie za modelem;
- opisywanie ludzi, miejsc;
- udzielanie instrukcji;
- odgrywanie ról;
- gry i zabawy komunikacyjne.
Ważnym elementem w nauce mówienia jest uświadomienie sobie, że uczeń upośledzony umysłowo nie osiągnie doskonałej wymowy, czy intonacji. Poza tym będzie on generalnie więcej rozumiał niż będzie w stanie powiedzieć, co charakteryzuje również jego mowę w języku ojczystym.
CZYTANIE Teksty przeznaczone do czytania wykorzystywane są do:
- wprowadzania nowego materiału językowego;
- rozwijania sprawności samodzielnego czytania różnego rodzaju bardzo prostych tekstów użytkowych.
Teksty powinny być uproszczone, napisane specjalnie dla uczących się języka na poziomie podstawowym i dotyczyć znanych młodzieży zjawisk. Ucząc czytania należy rozwijać następujące sprawności:
- czytanie w celu ogólnego zrozumienia;
- czytanie w celu zrozumienia szczegółowych informacji z użyciem słownika.
Rodzaje zadań:
- udzielanie krótkich odpowiedzi na pytania ogólne;
- dopasowywania tekstu do ilustracji;
- wskazywanie określonych informacji w tekście;
- uzupełnianie brakujących informacji;
- podawanie informacji na podstawie mapy.
PISANIE Pisanie jest jedną z najtrudniejszych sprawności językowych. Młodzież upośledzona umysłowo nie potrafi wypowiadać się pisemnie nawet w języku ojczystym, więc sprawność tę należy ograniczyć do minimum związanego z: · pisaniem poznanych słów i krótkich zdań( własnych wypowiedzi) · wypełnianiem prostych formularzy;
5.2.2. Nauczanie gramatyki
Celem nauczania gramatyki ma być pomoc uczniowi w rozumieniu komunikatów słownych i pisemnych oraz poprawne wyrażenie myśli. Nie należy jednak kłaść większego nacisku na gramatykę niż na zdolność porozumiewania się. Wprowadzając nową strukturę gramatyczną należy stosować proste, znane już uczniom słownictwo, a prezentację materiału gramatycznego ograniczyć do jednego aspektu danego zagadnienia( np. konstrukcja „have got” tylko dla pierwszej osoby liczby pojedynczej). Aby uczynić materiał bardziej zrozumiałym należy używać w tłumaczeniu zastosowania i znaczenia danej struktury języka polskiego. Rodzaje zadań:
- ustne dryle;
- dialogi;
- pisemne ćwiczenia gramatyczne (np.; uzupełnianie zdań mając do wyboru najwyżej 3 znane struktury).
5.2.3. Nauczanie słownictwa i struktur leksykalnych
Poprzez uczenie słownictwa i struktur leksykalnych rozumiemy tu pomoc uczniowi w:
- zrozumieniu słownictwa;
- zapamiętaniu słownictwa;
- prawidłowym użyciu wyrazów w kontekście;
- utrwaleniu słownictwa.
Rodzaje zadań Wprowadzając słownictwo i struktury leksykalne można posłużyć się technikami:
- wykorzystanie kontekstu do prezentacji znaczenia;
- podanie polskiego odpowiednika;
- wykorzystanie pomocy wizualnych.
Techniki pomagające w zapamiętywaniu słownictwa i struktur leksykalnych:
- zapisywanie w zeszycie;
- zapisywanie na kartkach lub planszach rozwieszonych w klasie;
- łączenie wyrazów w grupy;
- częste powtarzanie wyrazów i wyrażeń na głos;
- układanie zdań z nowo poznanymi wyrazami i wyrażeniami;
- rozwiązywanie krzyżówek.
5.3. MATERIAŁY NAUCZANIA
Podstawowe pomoce to podręcznik, nagrania audio, zeszyt i tablica. Ponadto przydatne są:
- słowniki jednojęzyczne;
- flashcards;
- broszury, ulotki;
- materiały z Internetu;
- materiały wideo.
Podręczniki:
- My profession
- Snapshot compact
- Boomerang
lub inne, z instrukcjami w języku polskim, niewykraczające poza poziom Starter i Elementary. 6. KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA.
Z różnych względów (np. liczba godzin w klasie I i w kl. II, liczba osób w grupie, towarzyszące upośledzeniu niepełnosprawności) trudno jest jednoznacznie określić osiągnięcia ucznia na kolejnych etapach nauki w szkole zawodowej. Poniżej podane są osiągnięcia ucznia na koniec edukacji w szkole zawodowej, przy założeniu, że uczeń rozpoczął naukę od poziomu zerowego w wymiarze 1 lub 2 godzin tygodniowo.
6.1. Zakładane umiejętności ucznia
Poziomy osiągnięć według podstawy programowej: SŁUCHANIE Uczeń potrafi:
- zrozumieć instrukcje i polecenia nauczyciela;
- zrozumieć proste sytuacje komunikacyjne dotyczące jego osoby;
- zrozumieć krótkie teksty zawierające znane mu słownictwo i struktury lub wsparte ilustracjami.
MÓWIENIE Uczeń potrafi:
- w miarę płynnie i poprawnie powtarzać wyuczony tekst;
- uzyskiwać i udzielać informacji dotyczących wybranych sytuacji życia codziennego;
- formułować krótkie wypowiedzi na określone tematy dotyczące jego osoby;
- używać odpowiednich sformułowań przy wyrażaniu powitań, stanów emocjonalnych, itp.;
CZYTANIE Uczeń potrafi:
- głośno odczytać wyuczony tekst;
- zrozumieć powszechnie spotykane dokumenty, takie jak rozkład jazdy, menu;
- zrozumieć ogólny sens prostego tekstu adaptowanego, który zawiera znane mu słownictwo lub kontekst.
PISANIE Uczeń potrafi:
- zapisać ortograficznie znane mu proste wyrazy;
- napisać proste informacje o sobie;
- wypełnić prosty formularz.
GRAMATYKA I LEKSYKA Uczeń potrafi:
- w miarę poprawnie posługiwać się zakresem struktur gramatycznych na poziomie podstawowym;
- posługiwać się słownictwem strukturami leksykalnymi na poziomie podstawowym.
UMIEJĘTNOŚĆ SAMODZIELNEGO UCZENIA SIĘ Uczeń potrafi:
- korzystać z dostępnych źródeł informacji ( słowniki, biblioteczka klasowa, szkolna);
- organizować sobie pracę samodzielna w domu.
6.2. Techniki sprawdzania
Do sprawdzania stopnia sprawności opanowania czterech sprawności językowych, gramatyki i leksyki jako najlepsze sugerowane są specjalnie skonstruowane testy obiektywne, składające się z zadań zamkniętych: wielokrotnego wyboru, przyporządkowywania, grupowania.
Poniżej przedstawione są różne techniki służące sprawdzaniu poszczególnych sprawności w pracach kontrolnych oraz przy ocenianiu bieżącym.
MÓWIENIE Najlepiej oceniać mówienie w sytuacjach nieformalnych, gdy uczniowie nie wiedzą, że są oceniani, obserwując jego interakcje z nauczycielem i innymi uczniami. Inne formy to:
- rozmowy sterowane w typowych sytuacjach życia codziennego
- krótkie wypowiedzi na zadany temat, lub polecenie nauczyciela;
- dokańczanie zdań.
PISANIE
- zadania na uzupełnianie luk za pomocą jednego słowa;
- dyktowanie prostych, znanych słów, wyrażeń, zdań;
- podpisywanie obrazków;
- tłumaczenia.
CZYTANIE I SŁUCHANIE
- zadania wielokrotnego wyboru (2-3 możliwości);
- przyporządkowywanie obrazków;
- odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu;
- uzupełnianie luk.
GRAMATYKA I LEKSYKA
- zadania wielokrotnego wyboru (2-3 możliwości);
- dobieranie, przyporządkowywanie;
- tłumaczenie słów lub zdań;
- dopasowywanie słów do obrazków;
- tworzenie siatek słów dotyczących określonego tematu;
- udzielanie odpowiedzi na pytania.
6.3. Wystawianie ocen
Proponowana jest następująca skala ocen do testów pisemnych Procent Stopień
86 – 100% 5 65 - 85% 4 51 – 64% 3 31 – 50% 2 0 - 30% 1 Oceny niedostateczne powinny być stawiane sporadycznie, w sytuacjach, gdy uczeń ewidentnie lekceważy obowiązki szkolne, nie podejmuje prób działania językowego w trakcie lekcji i na testach i nie odrabia permanentnie zadań domowych.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY
5
|
- aktywność na lekcji i zajęciach dodatkowych
- zaliczone prace klasowe i sprawdziany;
- systematyczne odrabianie zadań domowych;
- systematyczne przygotowanie do lekcji;
- prawie zawsze reaguje prawidłowo na polecenia nauczyciela;
- zna większość słów i wyrażeń poznanych na lekcjach;
- popełnia nieliczne błędy w pisowni;
|
4
|
- aktywność na lekcji;
- zaliczone prace klasowe i sprawdziany;
- systematyczne odrabianie zadań domowych;
- w miarę systematyczne przygotowanie do lekcji;
- reaguje krótko, lecz prawidłowo na niektóre polecenia nauczyciela;
- potrafi użyć przynajmniej połowę poznanych słów i zwrotów;
- popełnia błędy w pisowni, które nie zakłócają komunikacji.
|
3
|
- wybiórcza aktywność na lekcjach;
- zaliczone prace klasowe;
- w miarę systematycznie odrabia zadania domowe;
- rozumie najczęściej pojawiające się na zajęciach polecenia i pytania nauczyciela;
- udziela krótkich, jednowyrazowych, odpowiedzi;
- popełnia liczne błędy w pisowni znanych wyrazów;
- rozpoznaje niektóre poznane słowa (pisane i mówione);
|
2
|
- próbuje udzielać krótkich odpowiedzi na pytania i polecenia nauczyciela, ale przeważnie są one niespójne i nielogiczne;
- próbuje odrabiać zadania domowe;
- podaje pojedyncze tłumaczenia wyrazów z zakresu tzw. international English;
- potrafi sprawdzić znaczenie słowa w słowniku;
- potrafi przywitać się, pożegnać i przedstawić;
|
1
|
- brak aktywności na lekcjach;
- brak zadań domowych;
- liczba nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach powyżej 25% wszystkich lekcji;
- nie udziela odpowiedzi na podane tematy lub jego wypowiedzi są całkowicie niezrozumiałe;
- pisownia całkowicie niezgodna z zasadami języka angielskiego;
|
mgr Agnieszka Chabasińska
nauczyciel j. angielskiego SOSW Nr1 dla Dzieci Niepełnosprawnych Ruchowo w Policach
|